Ahad, Julai 18, 2010

Allah Tolak Amalan Jika Riak

Diriwayatkan Syidad bin Ausi berkata: Rasullullah s.a.w duduk dalam keadaan berdukacita serta menangis. Kerana Ingin tahu, aku bertanya hal demikian kepada rasullullah. Mengapa halnya Rasullullah yang dicintai Allah dan umatnya bersedih hati? "Rasullullah s.a.w menjawab : "Ya Syidad, aku menangis kerana bimbang terhadap umatku akan perbuatan syirik. ketahuilah mereka tidak menyembah berhala tetapi berlaku riak dengan amalan serta perbuatan mereka."

Rasullullah s.a.w lalu menerangkannya, setiap amalan perbuatan manusia akan dibawa naik oleh para Malaikat penjaga dengan diiringi 3000 Malaikat menuju langit ketujuh dengan bunyi seperti lebah dan sinar seperti cahaya matahari. Sebaik malaikat yang membawa amalan tersebut tiba di langit, maka berkatalah malaikat di langit : " berdiri dan campakkan setiap amalan ini ke mukka pemiliknya dan semua anggota sehingga menutupu hatinya, sesungguhnya aku menghalang setiap amalan perbuatan yang tidak dikehendaki Allah daripada sampai kepada Allah. (amalan yang dikutuk bukat niat kerana Allah).

"Jadi,apabila seseorang itutermasuk ahli fiqh yang melakukan amalan dan berlaku riak kerananya, hanya inginkan mendapat darjat serta ketinggian selain daripada Allah s.w.t, maka aku diperintahkan oleh Allah untuk tidak membiarkan amalan itu melepasi langit ini dan ia hanya sampai kepadaku dan tidak akan ku biarkan ia sampai kemana-mana.

Maka rasullullah dengan hiba menerangkan; "sekalipun amalan itu dibawa sampai kepada penghakiman Allah s.w.t dan malaikat itu memberi penyaksian terhadap amalan yang dilakukan pemilik yang dijaga mereka dengan bersaksi ia ikhlas kepada Allah, tetapi ia tidak akan diterima.

rasullulah s.a.w bersabda bahawasanya, Allah s.w.t maha mengetahui sesuatu itudengan berfirman kepada Malaikat tersebut: "Kamu semua adalah malaikat Hafadzah(Malaikat penjaga) yang aku tugaskan untuk mejaga setiap amal perbuatan hambaKu. Tetapi ketahuilah, Akulah yang menguasai dan mengawasi hati hamba-hambaKu.

"bahawasanya, sesungguhnya jika hambaKu mengkehendaki amal ini bukan untukKu, walaupun bersaksikan oleh kamu (Malaikat penjaga), maka aku laknatinya dan tidak sesekali Aku menerimanya." Jelas di sini, jika seseorang itu melakukan setiap amal perbuatan hanya kerana kepentingan diri selain mendapat keredhaan Allah s.w.t, ia tetap tidak akan diterima sebagaimana yang telah dinyatakan oleh rasullullah s.a.w: "Mereka termasuk dalam golongan ini juga adalah daripada orang yang mensyirikkan allah s.w.t iaitu beramal untuk perkara lain selain hanya untuk Allah s.w.t.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

segala kritikan dan komen berhubung blog ini atau tulisan yang dipaparkan di dalam blog ini amatlah diharapkan.